El títol es resoldrà el dissabte que ve al trinquet Pelayo amb el duel entre els equips representatius de la Pobla de Vallbona i Pedreguer-masymas.
SempreValencia/ @semvalencia
CaixaBank i la Fundació de Pilota Valenciana han presentat este dimecres la final de la ‘XXXI Lliga CaixaBank d’escala i corda en un acte que ha tingut lloc en el trinquet Pelayo de València. El títol es resoldrà dissabte que ve en el mateix trinquet de la capital on l’equip de la Pobla de Vallbona de Puchol II, Santi i Carlos es mesurarà al de Pedreguer-masymas amb Giner, Tomàs II i Héctor. La partida serà retransmesa en directe per la televisió pública autonòmica, À Punt, a partir de les 17.15 hores.
Excepte Giner, que va arribar a la final en l’edició anterior, tots els contendents han sigut campions en una o diverses ocasions. L’equip de la Pobla de Vallbona arriba en condició de millor conjunt de la fase regular i després de superar les semifinals amb una certa solvència. Per part seua, l’equip de Pedreguer-masymas ha sigut una miqueta irregular, encara que en este tram final del campionat està exhibint un nivell superlatiu.
En l’acte han participat el director d’Institucions de CaixaBank en la Comunitat Valenciana, Francisco Adam; la regidora d’Esports de l’Ajuntament de València i presidenta de la Fundació Esportiva Municipal, Pilar Bernabé; el vicepresident de la Fundació per la Pilota Valenciana, Josep Maria Soriano; i el president de la Federació de Pilota Valenciana, José Daniel Sanjuan.
Intervenció dels jugadors
Puchol II i Giner han exercit de portaveus dels seus respectius equips. El campió individual s’ha mostrat “content per tornar a estar en una final de la Lliga. Tants mesos lluitant per això, és una recompensa gran. Els rivals també són mereixedors d’estar en la final perquè ho han demostrat. Haurem de trobar les bones sensacions de les últimes partides, entrenar bé el que queda de setmana i afrontar la final amb ànims”, ha dit Puchol II.
Per part seua, Giner ha explicat que “jugar contra Puchol i Santi és un orgull perquè són dos ídols per a mi. El meu equip també em té content, perquè són amics d’entrenament i amb ells he aconseguit la final. Han canviat moltes coses respecte a la final de l’any passat. Enguany l’afronte d’una manera diferent. L’any passat vaig perdre, però me’n vaig anar content, i enguany estaré satisfet si puc donar-ho tot, siga el que siga el resultat”.
En el mateix equip de Pedreguer-masymas, Héctor ha analitzat la trajectòria de la seua formació. “El començament no va ser fàcil. Teníem sensacions contràries perquè sabíem del nostre potencial a l’hora de jugar i de la qualitat humana. Al final s’ha demostrat que és així. Ens portem bé, però dins de la pista hi ha geni i això cal saber gestionar-ho. Però com som amics hem sabut superar els moments complicats”.
Per part seua, Tomàs II ha mostrat la seua satisfacció pel fet d’haver recuperat el nivell de fa dues temporades, quan es va erigir com un dels millors en la seua posició. “La *Lliga m’ha retornat les bones sensacions i espere continuar així”.
Quant als companys de Puchol II, a Santi se li ha preguntat per la final que va jugar i va guanyar al costat del de Vinalesa en l’edició de 2015. “Teníem menys anys i encara no estava operat del muscle. Hem arribat a més finals, les afrontem amb més maduresa. Amb Puchol II joc de cap, cadascú sap quina pilota és seua; i amb Carlos m’he acoblat perfectament. No ens costa quedar a entrenar, quedar a menjar, xarrar… i tot això és sintonia per a jugar com a equip”.
El punter de l’equip de la Pobla de Vallbona, Carlos, s’ha convertit en un habitual de les grans finals en les últimes temporades. «Estic tenint sort d’estar en les partides que tots els pilotaris volen jugar. És senyal del treball ben fet, però és com si no haguera jugat cap; tinc la mateixa il·lusió per a jugar de nou”.

Autoritats
Francisco Adam, director d’Institucions de CaixaBank en la Comunitat Valenciana, ha obert l’acte. En les seues declaracions, i després de felicitar els finalistes i vaticinar una gran final per als aficionats, ha destacat que “en CaixaBank, estem orgullosos de donar suport a esta competició que millora any rere any, per a situar la pilota valenciana i als seus jugadors en el lloc que, sens dubte, mereixen. Ens sentim orgullosos de donar suport a este campionat i les principals cites professionals de la pilota valenciana; de formar part d’este esport per tot el que significa en la nostra terra, perquè la pilota és esport, però també és identitat, tradició, història i cultura en la Comunitat Valenciana”.
També ha intervingut en la presentació Pilar Bernabé, regidora d’Esports de l’Ajuntament de València. “Des d’este Ajuntament ens esforcem al màxim per a donar-li la categoria que es mereix el trinquet de Pelayo. Traurem un projecte per a dignificar este espai. Un carrer temàtic de pilota que, gràcies a la iniciativa de la Fundació, Pelayo serà encara més la representació del nostre esport. Tots vosaltres feu que ens sentim orgullosos de donar-li tota la importància que té la pilota. És per això que des del Govern s’està treballant per a reconéixer a la pilota com a esport en el CSD. No sols per a dignificar als actuals pilotaris, sinó també per al futur recorregut que tinguen els xiquets i xiquetes. Quant a la final, estic convençuda que serà un espectacle”.
Un altre dels participants en la presentació ha sigut Josep Maria Soriano, vicepresident de la Fundació per la Pilota, entitat que organitza la competició, qui ha començat destacant la important presència en la final “de pilotaris de la Marina. El pas que vau fer en el seu moment de la modalitat de llargues al trinquet és rellevant i la comarca està en el punt de mira de tots. Hui també celebre la presència en este acte del propietari de Pelayo, José Luis López, i vull agrair el compromís que manté CaixaBank d’identificar-se amb el nostre esport, així com la Fundació Esportiva Municipal, perquè sense estos suports no podríem mantenir l’alt nivell dels jugadors”.
Per part seua, el president de la Federació de Pilota Valenciana, José Daniel Sanjuan, ha apuntat que “han sigut els dos equips més regulars, a pesar que va haver-hi una pròrroga en una semifinal. És un plaer que es jugue la final en Pelayo i un orgull que els professionals sigueu la imatge dels quals venen per darrere, tots els xiquets i xiquetes que algun dia competiran en el més alt. És l’última vegada que em presente ací com a president de la Federació i vull agrair tot el que heu fet per la pilota”.
A la presentació també han assistit Sergi Ferrús, alcalde de Pedreguer, i Iris Marco, regidora d’Esports de l’Ajuntament de la Pobla de Vallbona. El primer edil ha assenyalat que “és un plaer tindre a Pedreguer lluitant per la Lliga, com en altres anys anteriors. En 2021 vam ser finalistes sense haver perdut cap partida i vam caure a la final; enguany que guanye el millor, però que siga com l’any passat i guanye l’equip al qual li ha costat una mica més arribar a la final”, feia broma Ferrús.
Iris Marco també ha contestat amb humor quan se li ha recordat que l’equip de la seua localitat s’ha quedat en portes de proclamar-se campió en diverses de les passades edicions. “Ja està bé de fregar el títol. Han sigut els més regulars encara que està comprovat que en una final pot passar de tot. En la semifinal jugada a la Pobla de Vallbona, l’equip de Pedreguer va estar increïble. Puchol i Carlos porten representant a la Pobla en Lliga i la Copa durant diversos anys mentre que Santi s’estrena i espere que siga com a campió”, ha manifestat Marco.